Di saat ku menyepi.....
5:04 PTG | Author: cikgu zaki


Hai letih nya, bila la boleh rehat .......satu ungkapan yang jarang-jarang aku lepaskan dari hati ini,

entahlah.... sejak akhir-akhir ini, hati ini selalu memberontak, marah dan macam-macam lagi,

kerenah kehidupan yang bertamu tanpa diundang, kekadang menyesakkan fikiran...., hebat

sungguh 'Hassan Al-Banna' tidak menunggu masalah bertamu, tapi......menerjah ditengah-

tengah kegawatan umat, Syed Nusi, Zainab dan banyak lagi nama-nama agung yang aku

cemburui kehebantan mereka mendepani masalah kehidupan. Ohhh....malu....malu, baru

selangkah aku dah mendengus...., cabaran cili api pun dah mengeluh....lihat mereka, siksaan yang

diterima, diluar otak pemikiran kita, besi panas, anjing yang lapar, dan berbagai lagi yang

disediakan oleh manusia yang yang berhati serigala.


Hai....hati yang berbolak-balik, tetapkan lah didalam iman, bersabarlah dengan rona kehidupan,

iringilah dengan kesabaran, sirami lah dengan ketakwaan....amin. Wahai hati, ingatlah kisah

Al-Ghazali.....moga kau mampu tersenyum, walau kau disakiti. Dalam mendepani kehidupan ini

terkadang waktu aku lemas di kegawatan perasaan, entahlah.....mungkin perjalanan ini telah

menjanjikan aku satu persoalan yang tiada noktahnya. Cuma apa yang aku harapkan semoga ia

tidak melalaikan ku di perjalanan ini. Di saat ku menyepi ini, ku cuba muhasabah diri, takut aku

'syok sendiri', takut aku pada kemurkaan Ilahi, Ya Rahman ya zalzala liwal ikram, amankanlah

pengembaraan ini, sinarilah kegelapan ini dan jauhkanlah dari 'hubbundunnia'.

....Ila...hilas..tulir..Firdaus....si a...ya......
|
This entry was posted on 5:04 PTG and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 ulasan:

-Halwa Telinga-